Στην πρόσφατη ομιλία μου στα πλαίσια  της συμμετοχής  του Ε.Ε.Α. στις εκδηλώσεις  του  money show 2019 με θέμα « ΟΔΙΚΟΣ  ΧΑΡΤΗΣ  ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ» αναφέρθηκα επιγραμματικά στον ρόλο του μέντορα  και  στην προσπάθεια διάσωσης  των επιχειρήσεων μέσω της  επικοινωνίας  με τους  πιστωτές τους .

Το «mentoring» η έγκαιρη διάγνωση,  ξεκινά από την  πάγια αντίληψη  του « καλύτερα να προλαμβάνεις κάτι, παρά να το θεραπεύεις».  Η πρόληψη όμως βασίζεται στην ακριβή διάγνωση και συμβουλή, η οποία δεν μπορεί παρά να είναι αποτέλεσμα ενδελεχούς μελέτης των δεδομένων. Όπως έλεγε ο Αϊνστάϊν «αν είχα μία ώρα να λύσω ένα πρόβλημα, θα αφιέρωνα  55 λεπτά για να το σκεφτώ και  5 λεπτά για να βρώ την λύση του».

Ο ρόλος του μέντορα αρχίζει ουσιαστικά μετά από την  αρχική διάγνωση του  διαγνώστη.  Αυτή  προέρχεται  όταν ο επικεφαλής της επιχείρησης, κατανοήσει ότι υπάρχει πρόβλημα και  αναζητήσει  βοήθεια για την λύση του, που μέσω του Ευρωπαϊκού προγράμματος  Earling Warning που υποστηρίζει το Ε.Ε.Α . παρέχεται  ΔΩΡΕΑΝ.

Στόχος του μέντορα είναι αφού κερδίσει την εμπιστοσύνη του επιχειρηματία, να προσθέσει αξία στην επιχείρηση.  Ακούει,  αφουγκράζεται, διεισδύσει στη λεπτομέρεια, προσπαθεί να βρει την ουσία του προβλήματος. Αφού μελετήσει τα στοιχεία διερευνεί  προθέσεις, επιδιώξεις, όνειρα και πιστεύω με όπλα την εμπειρία του, την επαγγελματική του κατάρτιση αλλά και  την ενσυναίσθηση του.  Είναι αμερόληπτος, εχέμυθος και διαθέσιμος να επικοινωνεί με την επιχείρηση ώστε να παρακολουθεί την πρόοδό της και να εντοπίζει έγκαιρα τα προβλήματά της.

Η πρώτη γνωριμία- επαφή  με τον εκπρόσωπο της επιχείρησης και τους πιθανούς συνεργάτες του, γίνεται κατά κανόνα στο Επιμελητήριο με την  παρουσία του διαγνώστη. Το στοίχημα εδώ είναι,  αρχικά η καλλιέργεια σε σύντομο χρονικό διάστημα, γύρω στη μία ώρα, της απαιτούμενης  αμοιβαίας  εμπιστοσύνης  ανάμεσα στον μέντορα και στο άτομο που λαμβάνει τις αποφάσεις  για την επιχείρηση. Εάν ο μέντορας δεν «κάνει κλικ» στον επιχειρηματία η εμπιστοσύνη δεν εγκαθίσταται . Στη συνέχεια ακολουθεί μία πρώτη ενημέρωση σχετική με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επιχείρηση , με την παράλληλη ανάπτυξη των απόψεων του επιχειρηματία

Η εμπιστοσύνη είναι  η προϋπόθεση για το πέρασμα στο επόμενο στάδιο, που είναι η με πλήρη διαφάνεια αποτύπωση της τρέχουσας κατάστασης της  επιχείρησης, με στόχο  την σύνταξη μιας  συνοπτικής επιστολής στην οποία θα καταγράφεται  το αίτημα  του  επιχειρηματία  και  συγκεκριμένη  πρόταση του προς κάθε πιστωτή του για διαπραγμάτευση.  Στόχος  της επιστολής είναι να καταστεί δυνατή μία πρώτη φυσική συνάντηση των εκπροσώπων του πιστωτή και της επιχείρησης, με την παρουσία του μέντορα.

Κατά την διάρκεια  της συνάντησης  αυτής,  η ουδέτερη θέση και η εμπειρία του μέντορα του επιτρέπει να αποκρυπτογραφήσει αντιδράσεις, να διερευνά τις προθέσεις και των δύο μερών και να παρεμβαίνει στη συζήτηση όταν αυτή εκτροχιάζεται και γενικά να κατευθύνει την συζήτηση προς το αμοιβαίο όφελος. Αποτέλεσμα της συζήτησης αυτής θα είναι η κίνηση-απάντηση του πιστωτή και η διατύπωση  των αντιπροτάσεων  του. Η διαδικασία συνεχίζεται πλέον μέχρι να εξευρεθεί η καλύτερη δυνατή λύση.

Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι όχι μόνο η επιχείρηση, αλλά και οι πιστωτές  της επιθυμούν λύσεις! Για την ολοκλήρωση και υλοποίηση της  καλύτερης   δυνατής  λύσης ενδεχομένως θα απαιτηθεί και η συνδρομή εξειδικευμένης νομικής υποστήριξης.

«Κυρία Λιάκου, μπορεί να μην λύθηκαν ακόμη όλα μας τα προβλήματα με τις τράπεζες, σίγουρα όμως άλλαξε ο τρόπος σκέψης μας», άκουσα πρόσφατα από  την εκπρόσωπο μεγάλης εταιρείας με την οποία είχα την ευκαιρία να συνεργαστώ. Αυτό για εμένα αποτέλεσε  την καλύτερη ανταμοιβή, γιατί  ρόλος του  μέντορα είναι να  κατευθύνει την σκέψη του επιχειρηματία σε νέους δρόμους και τον βοηθήσει να δει νέους ορίζοντες, αφού πρώτα τον βοηθήσει ν’ αντιληφθεί τις πραγματικές συνθήκες της αγοράς και τον τρόπο σκέψης και δράσης των πιστωτών του.

Μην διαστάζετε, λοιπόν, να ζητήσετε την βοήθειά μας και να μας συστήσετε σε όποιους εκτιμάτε ότι οι υπηρεσίες μας μπορούν να φανούν χρήσιμες.

Ένας μέντορας δεν μπορεί ποτέ να φέρει αποτέλεσμα εάν δεν είναι σε θέση να «μπεί στα προβλήματα» της επιχείρησης η οποία ζητά την συνδρομή του. Ο Σαίξπηρ  είχε γράψει:  «δεν μπορείς να μιλήσεις για κάτι που δεν νοιώθεις». Πολύ δε περισσότερο να πείσεις.  Και εγώ,  πιστεύω ότι μπορούμε.


Η  Δώρα Λιάκου  είναι πτυχιούχος  ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ του Α.Π.Θ και μέλος του Ο.Ε.Ε.  Εργάστηκε στην ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ και στη συνέχεια ως ανεξάρτητος ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΣ – ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ  ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ.

Σήμερα είναι  βοηθός στο ασφαλιστικό γραφείο «Κωνσταντίνου Γλυνού», παρέχοντας ταυτόχρονα υπηρεσίες εθελοντή μέντορα μέσω του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών . Από τον 10ο  του 2018 συμμετέχει  στο πρόγραμμα πιστοποίησης «Εκτιμητής Ακινήτων» του Ε.Κ.Π.Α.

Έλαβε τις πιστοποιήσεις:

Συμβούλου Πελατών (Χ.Α)

Ειδικού Διαπραγματευτή – Διαπραγματευτή στην αγορά Παραγώγων (Χ.Α)

Πωλητή Αμοιβαίων Κεφαλαίων (Χ.Α)

Προώθησης Τραπεζικών Προϊόντων (Εθνική Ασφαλιστική).

Διαχείρισης Κόκκινων Δανείων για Εμπειρογνώμονες Οικονομολόγους (Ε.Κ.Π.Α)

mail : doraliakou@yahoo.com