Μια συνήθης έκφραση που ακούμε από ανθρώπους που θέλουν να επιχειρήσουν είναι «θέλω να κάνω κάτι δικό μου αλλά δεν ξέρω από πού να ξεκινήσω, όλα μου φαίνονται ένα χάος και φοβάμαι ότι δεν θα κάνω τις σωστές κινήσεις και τα σωστά βήματα». Αυτό το πρόβλημα θα φωτίσουμε για τους αναγνώστεs του earlywarning.
Tα βήματα της επιτυχημένης επιχειρηματικότητας είναι:
- Είναι η προσωπικότητα μου κατάλληλη για το επιχειρείν;
Αυτό είναι το πρώτο σημείο έλεγχου αν πρέπει να προχωρήσω. Έχω σθένος, πείσμα, ανάληψη ρίσκου, επικοινωνιακότητα, αντίληψη των αριθμών (numeracy), ικανότητα για εργασία υπό πίεση, αισιοδοξία, θετική σκέψη, δημιουργικότητα, σκέψη «έξω από το κουτί», εργατικότητα, ικανότητα να βλέπω την μεγάλη εικόνα ; Αν αυτά είναι στην γονιδιακή μου προσωπικότητα, είμαι τυχερός. Αν δεν είναι όμως, βελτιώνονται με την προσπάθεια; Γεννιέμαι η γίνομαι επιχειρηματίας; Γεννιέμαι αλλά και γίνομαι. Επειδή όμως η βελτίωση είναι διαδικασία που παίρνει πολύ χρόνο και προσπάθεια, υπάρχει και η άλλη λύση : Συνεταιρίζομαι με άτομα που έχουν αυτά που λείπουν σε μένα. Δεν πέφτω στην συνήθη παγίδα του «όμοιος ομοίω αεί πελάζει»
- Έχω βρει μια αξιόλογη ιδέα;
Δεν ξεκινώ να υλοποιήσω την πρώτη ιδέα που σκέφτηκα. Ψάχνω αρκετές. Υπάρχουν αρκετές τεχνικές με τις οποίες μπορουμε να βρούμε ιδέες (matrixing, τυχαία λέξη, ανώτερη ανάγκη, εύρηκα, κλπ) ακόμη και αν δεν έχουμε αυτή την ικανότητα. Μέσα από αρκετές ιδέες αξιολογώ ποια είναι η καλύτερη και με αυτή προχωρώ. Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι : Είναι το προϊόν η υπηρεσία καινοτόμα; Αν δεν είναι, δεν πειράζει, αρκεί να είναι καινοτόμο το πακέτο : συσκευασία, προώθηση, τοποθέτηση. Πρέπει να καλύπτει την ανάγκη που θα έχει η αγορά και όχι τι μου αρέσει η τι ξέρω η τι μπορώ να κάνω εγώ, που είναι μια συνηθέστατη παγίδα για πολλούς. Και η ανάγκη πρέπει να έρχεται από το μέλλον και όχι από το παρελθόν η το παρόν. Αν αντιγράψω επιτυχημένα πρότυπα, τότε πρέπει να είμαι από τους πρώτους που θα μπουν στην αγορά αυτή, άλλα και από τους πρώτους που θα βγουν. Δεν χρειάζεται να είμαι μάγος για να διαβάσω το μέλλον, υπάρχουν τεχνικές για αυτό που τις διδάσκουμε στα σεμινάρια.
- Τo Business Plan είναι ενθαρρυντικό;
Το μεγάλο σφάλμα που κάνουν σχεδόν όλοι είναι ότι από την ιδέα πάνε κατευθείαν στην εφαρμογή χωρίς να προηγηθεί μια άσκηση προσομοίωσης. Αυτό είναι το business Plan. Πριν χάσω χρήματα στην αγορά, μελετώ στο χαρτί αν και πόσα θα κερδίσω η θα χάσω και τι ενέργειες πρέπει να κάνω για να είναι βιώσιμη η επιχείρηση. Τρέχω σενάρια what if, sensitivity, δοκιμάζω διαφορετικές στρατηγικές παραγωγής, logistics, μάρκετινγκ. Σε καμιά περίπτωση δεν ξεκινώ αν δεν είμαι σίγουρος ότι θα λειτουργεί η επιχείρηση πάνω από το breakeven σημείο (εκεί που έσοδα και έξοδα είναι «ίσα βάρκα ίσα νερά») και το return on investment (ROI) πάνω από κάποιο επίπεδο. Στην παρούσα συγκυρία δεν πρέπει να επενδύσω σε ιδιόκτητες υποδομές (αποθήκες, αυτοκίνητα, software, κλπ) όταν υπάρχουν σε επάρκεια και μπορώ να μισθώσω τρίτων. Δεν πρέπει να ξεκινήσω πριν διασφαλίσω τις πηγές χρηματοδότησης.
- Ίδρυση εταιρείας
Στο βήμα αυτό επιλέγουμε την κατάλληλη νομική μορφή εταιρείας ανάλογα με το αντικείμενο (παραγωγή η υπηρεσίες), ύψος επενδύσεων, μέγεθος πελατών, ευθύνη ιδρυτών, ασφαλιστικά ιδρυτών, κλπ. Ελάχιστη σημασία, σε σύγκριση με τα παραπάνω, έχει το κόστος λογιστικής υποστήριξης και η φορολόγηση που τείνουν να είναι ίδια για όλες τις μορφές πλέον.
- Διοίκηση εταιρείας
Μέχρι εδώ ήταν τα εύκολα, από εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Η επιλογή και εκπαίδευση προσωπικού, ο καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων, η διοίκηση απόδοσης, η στρατηγική, οι πολιτικές μάρκετινγκ, η παρακολούθηση των οικονομικών, η μάχη με τον ανταγωνισμό, η συνεχής βελτίωση συστημάτων και διαδικασιών, η εξέλιξη των προϊόντων και των υπηρεσιών, είναι μόνο μερικά από τα καθημερινά θέματα που πρέπει να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά.
- Η ώρα του αποχωρισμού
Έρχεται κάποια στιγμή που ο επιχειρηματίας σκεφτόμενος με τη λογική, και όχι με το θυμικό, πρέπει να αποφασίσει να αποχαιρετήσει το δημιούργημα του είτε πουλώντας το είτε κλείνοντας είτε αλλάζοντας το αντικείμενο. Αν δεν το κάνει στην κατάλληλη στιγμή από εκεί και πέρα αρχίζει να χάνει ότι κέρδισε. Δεν είναι εύκολο διότι έχει δεθεί μαζί του σαν να είναι παιδί του, και όταν αυτό πέφτει στο γκρεμό, πέφτει σφιχταγκαλιασμένος μαζί του.
Πρέπει να έχουμε το κουράγιο να δεχόμαστε το τέλος για να δικαιούμαστε μια νέα αρχή.
O Κώστας Θεοφανίδης είναι Μηχ/γοςς –Ηλ/γος, ΜSc Business Management, τ. Διευθυντικό στέλεχος σε πολυεθνικές εταιρείες (Mobil, BP, BOVIS, EΛΠΕ) σε θέσεις Πωλήσεων, Logistics, Κατασκευών, Projects, Business Development, στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Country Mgr στην BOVIS LENDLEASE,
Συνιδρυτής της Projectyou, Σύμβουλος –Μέντωρ Επιχειρηματικότητας, ιδρυτής startups, Εισηγητής σεμιναρίων.