Η δημιουργία ενός Επιχειρηματικού Σχεδίου έχει καταστεί πλέον αναγκαία και επιτακτική ώστε να διασφαλισθεί στο μέγιστο δυνατό η βιωσιμότητα της νέας, της μικρής αλλά και της υφιστάμενης επιχείρησης. Επίσης  για την  υλοποίηση των  προγραμμάτων του ΕΣΠΑ,  ή για την ρύθμιση των οφειλών τους , μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού , είναι απαραίτητη η εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου.

Από έρευνες και από την εμπειρία χρόνων διαπιστώνεται ότι δύο από τις κύριες  αιτίες της αποτυχίας της επιχειρηματικής πρωτοβουλίας είναι :

  1. Η έλλειψη στόχου και κατεύθυνσης. Δηλαδή το επιχειρηματικό σχέδιο
  2. Η έλλειψη επιχειρηματικής κουλτούρας και φιλοσοφίας

Αλλά γιατί οι μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες – και πολύ περισσότερο οι νέοι επιχειρηματίες – δεν μπαίνουν στον κόπο να φτιάξουν ένα πλάνο, ένα επιχειρηματικό σχέδιο πριν ξεκινήσουν; Και εννοείται πριν αρχίσουν να ξοδεύουν τα δικά τους πολύτιμα ευρώ;

Πιο κάτω θα αναλύσουμε 10 μύθους σχετικά µε τους λόγους και τις αιτίες που οι επιχειρηματίες δεν έχουν ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο. Βεβαία, τα πάντα εξαρτώνται από εσάς και τη θέληση σας να έχετε μια βιώσιμη επιχείρηση και δουλειά. Χωρίς αυτό, όλα τα άλλα είναι απλά πολυτέλεια.

Μύθος 1ος: Δεν χρειάζομαι Ε.Σ. Τα ξέρω όλα

Όπως ο καπετάνιος πριν ξεκινήσει το ταξίδι του σχεδιάζει τη διαδρομή που θα ακολουθήσει για να φτάσει στον προορισμό του, έτσι και ο επιχειρηματίας σχεδιάζει τις κινήσεις και τις ενέργειες οι οποίες θα τον οδηγήσουν στην επίτευξη του στόχου.

Το να ξεκινήσεις χωρίς οδηγό, δηλαδή χωρίς Επιχειρηματικό Σχέδιο, είναι σαν να πηγαίνεις ταξίδι χωρίς πυξίδα και χάρτη. Μπορεί να έχει πλάκα, αλλά μάλλον θα καταλήξεις σε άλλο μέρος από αυτό που αρχικά είχες επιλέξει και μπορεί να χρειαστείς βοήθεια για να γυρίσεις πίσω.

Αλλά χωρίς σχέδιο, πλάνο και στόχο η κατάληξη είναι μαθηματικά βέβαιη. Πως θα μπορείτε να πάρετε αποφάσεις για να ξεπεράσετε τις δυσκολίες της καθημερινότητας σε ένα πολύ αβέβαιο επιχειρηματικό περιβάλλον όταν δεν έχετε σχεδιάσει και δεν ακολουθείτε ένα σχέδιο;

Μύθος 2ος: Πρέπει να αγοράσω πρόγραμμα για Επιχειρηματικό Σχέδιο πριν ξεκινήσω

Τα προγράμματα για το Επιχειρηματικό Σχέδιο είναι πολλά και σε διαφορετικές τιμές. Τα περισσότερα απευθύνονται σε επιχειρήσεις με αρκετούς εργαζόμενους. Μπορούν να βοηθήσουν αλλά δεν είναι υποχρεωτικό και ταυτόχρονα χρειάζεται να αφιερώσετε αρκετό χρόνο και γνώσεις για να τα συμπληρώσετε

Το επιχειρηματικό σχέδιο δεν πρέπει να αποτελεί τροχοπέδη και φρένο στο δρόμο για την επιτυχία

Μύθος 3ος: Πρέπει να αποταθώ σε σύμβουλο να μου γράψει το Επιχειρηματικό Σχέδιο

Οι σύμβουλοι είναι καλοί αλλά και ακριβοί για τη δική σας μικρή επιχείρηση. Η επιχείρηση είστε εσείς και επομένως εσείς πρέπει να ασχοληθείτε με το Ε.Σ. Νομίζετε ότι είναι δύσκολο; Κάθε άλλο. Αλλά πρέπει να ασχοληθείτε. Είστε ο επιχειρηματίας. Αν παρόλα αυτά δεν θέλετε ή δεν μπορείτε, τότε αποταθείτε σε σύμβουλο ή καλύτερα σε έναν μέντορα ο οποίος θα σας καθοδηγήσει αλλά δεν θα κάνει τη δουλειά για σας.

Μύθος 4ος: Οι πίνακες του Επιχειρηματικού Σχεδίου είναι πολύπλοκοι. Τους χρειάζομαι όλους;

Η συμπλήρωση όλων των πινάκων αφορά μόνο την τράπεζα και την περίπτωση δανεισμού. Εσείς απαντήστε στις βασικές ερωτήσεις και θα έχετε γρήγορα έτοιμο το σχέδιο :

  • Που βρίσκομαι τώρα;
  • Ποια η σημερινή κατάσταση;
  • Τι θέλω και τι μπορώ να κάνω;
  • Γιατί να το κάνω;
  • Που θέλω να πάω; και πως θα πάω εκεί;
  • Πότε να το κάνω;
  • Τι προσδοκώ και τι περιμένω να κερδίσω;

Μύθος 5ος: Το Επιχειρηματικό Σχέδιο πρέπει να είναι τέλειο πριν ξεκινήσω

Εάν θέλετε να είναι όλα τέλεια και στην λεπτομέρεια, τότε ίσως να μην ξεκινήσετε ποτέ. Αν όμως έχετε απαντήσει στις βασικές ερωτήσεις, τότε είστε έτοιμοι να ξεκινήσετε. Κάντε το Επιχειρηματικό Σχέδιο ένα ζωντανό, δυναμικό κείμενο-σχέδιο. Αναθεωρήσετε μετά από 3 μήνες αν χρειάζεται. Καθώς η επιχείρηση αναπτύσσεται, αναθεωρήστε το τουλάχιστον μια φορά τον χρόνο.

Μύθος 6ος: Πρέπει να κάνω όλα όσα γράφω στο Επιχειρηματικό Σχέδιο

Πολλοί μικροί επιχειρηματίες δεν ξεκινούν κάποια δουλειά ή επιχείρηση ακριβώς για αυτόν το λόγο. Γιατί μένουν με την αίσθηση ότι η επιτυχία τους εξαρτάται από ένα γράψιμο ή από ένα κλικ στο P/C.

Δείτε το Επιχειρηματικό Σχέδιο σαν ένα οδηγό για το ταξίδι σας. Θα χρειαστεί να κάνετε παρακάμψεις. Να είστε ευέλικτοι. Να πάρετε μονοπάτια που δεν έχετε σχεδιάσει από πριν. Και αν αυτό οδηγεί σε άλλο τέρμα από το προγραμματισμένο, μπορεί να είναι και για καλό.

Μύθος 7ος: Ένα καλό Επιχειρηματικό Σχέδιο είναι όμορφο, παρουσιάσιμο, με ελκυστικό εξώφυλλο, 40 σελίδες και τυπωμένο

Τέτοια Ε.Σ. απευθύνονται σε τραπεζίτες και επενδυτές. Οι μικροί επιχειρηματίες φτιάχνουν το Ε.Σ. για τον εαυτό τους. Μπορεί να είναι σε μια σελίδα, χειρόγραφο, σε tablet, σε εικόνες. Όσο εσείς γνωρίζετε τι θέλετε και έχετε το διαθέσιμο το Ε.Σ. ανά πάσα στιγμή, αυτό και μόνο είναι αρκετό.

Μύθος 8ος: Δεν χρειάζομαι δάνειο. Αρά δεν χρειάζομαι Επιχειρηματικό Σχέδιο

Εσείς είστε ο επενδυτής στην επιχείρηση σας. Θα επενδύατε σε κάτι που δεν βλέπετε τι προοπτικές έχει; Το να βλέπεις γραπτό το Επιχειρηματικό Σχέδιο σου δίνει μια άλλη εικόνα της επιχείρησης. Δεν χρειάζονται πολύπλοκοι λογαριασμοί και υπολογισμοί. Φτιάξτε ένα απλό προϋπολογισμό που να δείχνει από πού έρχονται και που πηγαίνουν τα λεφτά της επένδυσης.

Μύθος 9ος: Έχω το Επιχειρηματικό Σχέδιο στο μυαλό μου. Είναι αρκετό

Είστε σίγουροι; Πόσες φορές δεν θυμάστε τι σχεδιάσατε χτες να κάνετε σήμερα; Ενώ αν τα είχατε γράψει κάπου; Πολλοί γράφουν σημειώματα για τις δουλειές και τα ραντεβού που έχουν να κάνουν την επομένη μέρα ώστε να μην τα ξεχάσουν. Γιατί είναι σημαντικά. Σωστά; Τα γραπτά έχουν πράγματι δύναμη. Το να γράψεις ένα σχέδιο σου ενδυναμώνει πραγματικά το υποσυνείδητο και σου δίνει τη δύναμη να προχωρήσεις στην υλοποίηση του. Και βεβαία – εννοείται – ότι είναι πιο εύκολο να θυμάσαι όταν το έχεις μπροστά σου. Άρα, η αποτύπωση σε χαρτί βοηθά τον επιχειρηματία και του θυμίζει το όραμα του, συνεχώς.

Μύθος 10ος: Η οικογένεια και οι φίλοι μου είναι η καλύτερη πηγή συμβουλών και βοήθειας για το σχέδιο μου

Εκτός αν ο αδελφός σας είναι λογιστής και ο καλύτερος φίλος σας ειδικός στο marketing, τότε μπορεί αυτό να είναι αλήθεια. Αλλά 9 στις 10 φορές αυτό δεν ισχύει. Η πραγματικότητα και η εμπειρία μας διδάσκει ότι η οικογένεια και οι φίλοι δεν είναι ο καλύτερος οδηγός και σύμβουλος για μια αντικειμενική και τίμια συμβουλή. Αντίθετα, το καλύτερο και σωστό είναι να συνεργαστείτε με ειδικούς που ξέρουν, θέλουν και έχουν ενδιαφέρον να σας βοηθήσουν.


Ο Δρ. Θεόδωρος Κόκκορης είναι καθηγητής Διεθνούς marketing και επιχειρηματικότητας και εξειδικευμένος σύμβουλος σε θέματα Ανάπτυξης Επιχειρήσεων, Επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα, επενδύσεων και εξωστρέφειας επιχειρήσεων. Είναι πιστοποιημένος αξιολογητής Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και επενδυτικών προτάσεων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και πιστοποιημένος επιθεωρητής ISO και ξενοδοχείων. Αρθρογράφος και συγγραφέας βιβλίων σε θέματα σχετικά με την επιχειρηματικότητα, το marketing, την επικοινωνία, τις πωλήσεις, τις Διεθνείς σχέσεις, την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές, το Business and Marketing plan, κ.ά.