Κάθε επιχειρηματίας – μικρός και μεσαίος – γνωρίζει ότι οι πιθανότητες είναι εναντίον του όταν ξεκινά τη δική του επιχειρηματική προσπάθεια. Οι στατιστικές έχουν δείξει ότι πάνω από το 50% των νέων επιχειρήσεων κλείνει τα πρώτα τέσσερα χρόνια. Που σημαίνει ότι ο επιχειρηματίας αντίστοιχα… χάνεται… διαλύεται.

Εκτός αν έγκαιρα είχε ασχοληθεί με το να χτίσει τη δική του «προσωπική» εικόνα. Τη δική του «φήμη και πελατεία», όπως έλεγαν οι παλιοί. Το δικό του «personal brand».

Γιατί όμως είναι σημαντικό να υπάρχει και να αναπτύσσεται το self-branding ή και personal branding;

Ο επιχειρηματίας πρέπει να καταλάβει ότι το personal branding ξεπερνά ακόμα και αυτή την επιθυμία απόκτησης πλούτου και κέρδους. Στην πραγματικότητα η «αυτό-προβολή» μεταφράζει τα δεδομένα σε οφέλη που θα ήταν δύσκολο να επιτευχθούν αλλιώς.

Η «προσωπική προβολή» μπορεί να βοηθήσει τον επιχειρηματία να καταξιωθεί σαν ειδικός στον τομέα του. Με το να δημιουργήσει μια εικόνα για τον εαυτό του στην αγορά γίνεται αυτόματα δημόσιο πρόσωπο. Έτσι, είναι πιο εύκολο να δικτυωθεί, να κάνει νέες γνωριμίες, να ανακτήσει το χαμένο έδαφος (στην περίπτωση αποτυχίας της επιχειρηματικής προσπάθειας). Ή, ακόμα καλύτερα, να δημιουργήσει μια εντελώς νέα επιχείρηση γρηγορότερα.

Άνθρωποι σαν τον Bill Gates και τον Tony Hsieh δημιούργησαν ένα πολύ δυνατό «προσωπικό όνομα» που βρισκόταν διαρκώς μέσα στις κινήσεις, στις δράσεις, στις ενέργειες τους. Γύρω από την δική τους προσωπικότητά και τις αξίες τους, αντί για τις τεράστιες εταιρίες τους. Και αυτό είναι το στοιχείο που δίνει σε αυτούς τη σταθερή αξία και την εικόνα που προσλαμβάνει το κοινό.

Σαν μικρός και μεσαίος επιχειρηματίας, το καλύτερο που έχετε να κάνετε προς όφελος της δίκης σας καριέρας και πορείας είναι να διαμορφώσετε και να προβάλετε το όνομα σας σε σχέση με την επιχειρηματική σας ταυτότητα.

Αν επιδιώκετε να γίνετε η αναφορά στον τομέα σας, διαβάστε τις πέντε συμβουλές που ακολουθούν. Είναι πολύ πρακτικές και ενδιαφέρουσες.

Βρείτε / συνεργαστείτε με ειδικούς στο branding. Προκειμένου να πετύχετε αυτόν τον στόχο το καλύτερο είναι να μάθετε και να διδαχθείτε από τους ήδη πετυχημένους στον τομέα σας. Πάρτε τη γνώση τους. Μάθετε τα μυστικά τους. Εφαρμόστε τα στη δική σας στρατηγική. Οι άνθρωποι αυτοί λέγονται «μέντορες». Βέβαια, το εμπόδιο εδώ είναι ότι πρέπει να ξέρετε ποιοι είναι αυτοί και να έχετε μια προσωπική επαφή μαζί τους.

Αυτοί οι άνθρωποι – οι μέντορες – μπορεί να είναι γνωστοί σας. Μπορεί να είναι συνεργάτες σας. Και ταυτόχρονα να επηρεάζουν την κοινή γνώμη (opinion leaders). Να είναι έμπειροι ομιλητές, αρθρογράφοι, συγγραφείς. Κάποιοι από τους οποίους έχετε πολλά να μάθετε.

Το κλειδί είναι να βρείτε μέντορες με δυνατό «όνομα» που πραγματικά θα ενδιαφερθούν για σας και θα σας βοηθήσουν στην προσπάθεια σας. Και αυτό θα σας βοηθήσει να εφαρμόσετε πολλά από τα δικά τους διδάγματα

Που ανήκετε κοινωνικά. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι τα κοινωνικά μέσα (social media) είναι το πλέον αναγκαίο σημείο αναφοράς και προβολής στις μέρες μας. Προβολής προσωπικής και επιχειρηματικής.

Οι επιχειρηματίες σήμερα βιάζονται να φτιάξουν μια ιστοσελίδα, να δημιουργήσουν σήμα (logo) και προσωπικά στοιχεία προβολής (branding), θεωρώντας ότι έτσι καθιερώνονται σαν ηγέτες στην αγορά.

Η βιασύνη δεν είναι ο καλύτερος σύμμαχος όταν προσπαθείτε να καθιερώσετε το όνομα σας. Αντίθετα, επικεντρωθείτε σε πράγματα όπως:

  • Ποια/ες πλατφόρμες και social media σας εκφράζουν και εξυπηρετούν τα δικά σας συμφέροντα καλύτερα;
  • Που ζει και κινείται το κοινό σας στα μέσα αυτά?

Όταν έχετε αυτά τα δεδομένα, τότε αρχίστε να δημιουργείτε το περιεχόμενο της εικόνας που θα βοηθήσει το κοινό σας και θα του δώσει την ανάλογη αξία.

Π.χ. αν είστε μάγειρας/σεφ, ποστάρετε εικόνες στο Instagram μαζί με τις συνταγές σας.

Αν σας ενδιαφέρει να επηρεάζετε το κοινό σας σε διάφορα θέματα, κάντε το μέσω του Facebook. Αν είστε ξυλουργός δημιουργείστε βιντεάκια (how to) στο YouTube.

Αφού έχετε αρχίσει να κτίζετε τη σχέση με το κοινό σας τότε μπορείτε να ξεκινήσετε να κτίζετε το όνομα σας. Αλλά μην ξεχνάτε. Η φωνή σας και το κοινό σας είναι μόνο το πρώτο βήμα.

Φτιάξτε τη δική σας προσωπική ιστοσελίδα. Οι ιστοσελίδες είναι απαραίτητες για σας που θέλετε να κτίσετε το όνομα και τη προβολή σας. Χωρίς αυτήν δεν είναι δυνατόν να σας βρουν οι άλλοι. Το κοινό σας. Οι πελάτες σας. Και αυτό μπορεί να έχει αρνητικά αποτελέσματα.

Μην βασίζεστε – γενικά – στα social media. Η ιστοσελίδα είναι το σπίτι σας και μόνο μέσω αυτής είστε ορατοί (visible). Στα media είστε απλά… περαστικοί.

Καταχωρείστε φωτογραφίες. Δικές σας και άλλες που σας καταξιώνουν σαν ειδικό. Ανεβάστε άρθρα, δραστηριότητες, ομιλίες, εκδηλώσεις, δράσεις και ενέργειες στις οποίες συμμετέχετε.

Δώστε αξία στο περιεχόμενο. Στην ιστοσελίδα πρέπει να μπορείτε να προσφέρετε στον επισκέπτη εκτός των άλλων και πληροφορίες. Δημιουργείστε ένα τμήμα μέσα στη σελίδα όπου θα ανεβάζετε συμβουλές, tips, πληροφορίες και άλλες ειδήσεις έτσι ώστε οι επισκέπτες να ωφελούνται από την επίσκεψη τους στο site.

Επίσης, δώστε τους πρόσθετο υλικό για σκέψη, εφαρμογή και επικοινωνία. Ανεβάστε e-books, ερωτηματολόγια, τεστ και αλλά τέτοια χρήσιμα στοιχεία. Δώστε τα δωρεάν με αντάλλαγμα μια e-mail address. Έτσι δημιουργείτε μια βάση δεδομένων (data base) για μελλοντική χρήση και επαφές. Ο στόχος είναι να κτίσετε το όνομα σας ενώ παράλληλα παρέχετε ανεκτίμητες πληροφορίες.

Πρωτη είσοδος (εμφάνιση – launch) στην αγορά. Για να μην γίνει το όνομα σας ένα ακόμα κοινό όπως και τόσα άλλα στην αγορά, πρέπει να ξεχωρίσει. Πως θα γίνει αυτό;

Δημιουργείστε το δικό σας προϊόν και υπηρεσία. Αυτό που θα πουλήσετε. Στο κοινό. Αυτό θα δώσει αξία αλλά και αξιοπιστία σε σας. Όχι απαραίτητα χρήμα. Η γνώση και η πληροφόρηση είναι αυτά που προσφέρετε. Που και τι πουλάτε. Μπορεί να είναι πολλά πράγματα μαζί. Βιβλία, άρθρα, ομιλίες, παρουσιάσεις, εκδηλώσεις, εκπαίδευση, κατάρτιση, δοκιμές, κ.α.

Καθώς αναπτύσσετε και βελτιώνετε το όνομα σας μέσω του personal branding και της αναγνώρισης, θα αρχίσετε να ανακαλύπτετε νέες και ελκυστικές ευκαιρίες οι οποίες θα συμβάλουν στην επιτυχία στη δουλειά σας. Θα σας ανοίξουν νέους ορίζοντες και δρόμους για άλλες δράσει, ενέργειες και προοπτικές.

Και εναπόκειται σε σας να τις κάνετε πραγματικότητα προς όφελος της επιχειρηματικής αλλά και προσωπικής σας ανάπτυξης και καταξίωσης.


Ο Δρ. Θεόδωρος Κόκκορης είναι καθηγητής Διεθνούς marketing και επιχειρηματικότητας και εξειδικευμένος σύμβουλος σε θέματα Ανάπτυξης Επιχειρήσεων, Επιδοτούμενα αναπτυξιακά προγράμματα, επενδύσεων και εξωστρέφειας επιχειρήσεων. Είναι πιστοποιημένος αξιολογητής Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και επενδυτικών προτάσεων σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και πιστοποιημένος επιθεωρητής ISO και ξενοδοχείων. Αρθρογράφος και συγγραφέας βιβλίων σε θέματα σχετικά με την επιχειρηματικότητα, το marketing, την επικοινωνία, τις πωλήσεις, τις Διεθνείς σχέσεις, την εξωστρέφεια και τις εξαγωγές, το Business and Marketing plan, κ.ά.